Det här kan ses som lite av ett lite mer fokuserat extraavsnitt till ”Kan inte köra bil”, men ses bäst på annat sätt. Du kan nämligen vara riktigt duktig på att köra bil, men tämligen värdelös på att ta körkort.
Drygt sex miljoner människor i Sverige har körkort. Andelen som vanligen klarar uppkörningen på första försöket nationellt sett är ca 54% men det varierar mellan städerna.
I Uppsala, till exempel (där jag körde upp, jag), klarar bara 41% körkortet på första försöket (så det är inte det minsta pinsamt att misslyckas någon gång).
I Ystad är det istället över 60% (så det är nästan läge för självmord om du misslyckas).
Okidoki låt oss inte tappa fokus nu. Du kan inte ta körkort, och har således kommit till ”Jag kan inte” för att få assistans och stöd. Kanske har du kuggat ett par tre, fyra gånger och är redo att ge upp?
Själv kuggade jag en gång, och eftersom jag hatar misslyckanden så gick jag in i en depressionsdvala i sju månader innan jag försökte igen (och lyckades, tack gode Gud).
Hur som helst – det finns olika anledningar till varför man inte kan ta körkort, så ta och lokalisera rätt anledning nedan!
Kan inte ta körkort? Varför då då?
- Jag misslyckas konstant med det förbenade teoriprovet! Jag begriper bara inte varför!
- Jag blir nervösare än Lille Skutt i Bamse och Trollskogen och gör en massa misstag som jag aldrig gör annars.
- Jag fixar bara inte alla moment. Jag gör alltid något dumt.
- Besiktningsmannen vill mig ont. Jag lovar.
- Jag tar mig aldrig ens till uppkörningen! Min trafikskollärare säger aldrig att jag är redo.
Har du hittat just ditt problem? Kanske rör det sig om flera. Oavsett vad – är ditt problem punkt 2, så hittar du också tips på lösningar vid punkt 2 nedan. Detta är ett noga och väl utarbetat system som tillämpar logisk numerisk korrespondens.
Kan inte ta körkort? Har du provat följande?
- För det första – nyckeln till att lyckas med teoriprovet är inte så mycket att läsa Körkortsboken som att faktiskt göra övningsprov. Du kan lära dig Körkortsboken utan och innan – men har du inte lärt dig på vilket sätt Trafikverket försöker lura dig med sina kuggiga frågor så är du körd (hö-hö). Det mest ekonomiska sättet är att göra körkortsfrågor online. OBS! Det är naivt att tro att man ska lära sig all teori utan att lägga ut lite pengar. Däremot är det inte naivt att tro att man ska klara teoriprov utan att gå en teoriutbildning för flera tusen kronor. Efter att jag tog mitt förnuft tillfånga och gjorde körkortsfrågor online så fick jag 61/65 poäng.
- Du kommer inte att kunna undvika nervositeten, men du kan välja att tackla den på ett annat sätt. Jag gjorde två uppkörningar. Inför den första lyckades jag skaka av mig all nervositet. Dessvärre kuggade jag med råge. Jag gjorde dåliga val, som troligtvis berodde mycket på bristande koncentration, och körde bland annat nästan in i ett stängsel. Inför den andra uppkörningen var jag så nervös så att jag bara lyckades äta en halv tesked yoghurt till frukost men under själva uppkörningen lyckades jag ändå göra det till min fördel genom att vara totalfokuserad rakt igenom.
- Förutom att träna mycket är tricket att aldrig göra mer än du behöver. Prata gärna med besiktningsmannen – det visar på din simultanförmåga – men dra inte igång någon kvasifilosofisk, tankekrävande diskussion. Vid båda mina uppkörningar frågade jag min besiktningsman hur länge hon och han jobbat på Trafikverket. När de sedan svarade mumlade jag lite intresserat och höll sedan för det mesta tyst. Vidare kanske du tycker att det passar med en omkörning – men gör aldrig något extra utan att det behövs! Undviker du alla de mer komplicerade momenten så kommer du troligen bara bli bedömd på de mer grundläggande. Det hände mig den andra, lyckade uppkörningen. Jag körde i 24 minuter, och efteråt var jag helt förundrad över att besiktningsmannen prickat in tio olika moment som jag klarat galant. Jag behövde inte ens parkera! Fler uppkörningstips.
- Det går många rykten som säger att Trafikverket avsiktligt gör fler kuggningar än de behöver för att gå mer med vinst. Egentligen tror jag att det är sant, men sanningen är att det ställs väldigt höga krav på nya förare i det här landet. Sedan får man såklart slänga lite av sin bitterhet och ilska på besiktningsmännen. Annars skulle körkortsprocessen aldrig gå att genomlida.
- Trafikskollärare vill tjäna pengar, och vill egentligen inte släppa dig förrän du är helt redo. Tyvärr kanske du måste det av ekonomiska skäl, men se alltid till att använda dina körlektioner på rätt sätt. Minst fem privatkörningar ska du ha gjort innan det är dags för nästa lektion! Sedan kan ju körläraren vara elak och orättvis som i mitt fall, och då är det en helt annan sak. Då ska man byta körskola eller förbereda sig på ett liv som pendlare.